« Kalenteriin
Luukku no. 23

Tämä on kolmiosaisen juttusarjan viimeinen eli kolmas osa. Juttusarjassa käsitellään raadin kera kaupan hyllyiltä löytyviä simoja ja pohditaan kuka suomalainen informalismia edustanut taiteilija sopisi minkäkin siman seuraksi. Juttusarjan ensimmäisen osan voit lukea täältä ja toisen osan täältä.


Osa 3: Kaskein Juhlasima

Cabin

Tämä oli mielestäni se raikas ja valoisa sima, jota vääräoppinen puoli raadista julisti jo viime juoman kohdalla. Samaa aikaa leikkisä ja rauhoittava sima toi mielestäni wapun ja kevään parhaat puolet esiin nestemäisessä muodossa. Myös raati oli pitkälti samaa mieltä, vaikka kotitekoisen siman hiivan tuntua kaipasi muutama raatilainen kielellensä. Juhlasima oli erään raatilaisen mukaan liian täydellinen ja teollisen pirtsakka.

Tässä raadin kommentteja:


“Kukkainen”
“Hunajainen, mesikämmen”
“Syväkurkkuääniä”
“Vaalein ja hunajaisin väri”
“Vedellä laimennettua hunajaa ja sitruunaa”
“Simassa pitää maistua hiiva”
“Pyöreä, muttei pallo”


Juhlasiman muistiinpanojen kohdalle osui myös huomio Marlin simasta:


“Marlin sima maistuu samalta kuin Eestiläinen possulimu”

Teepee

Juhlasima sihisemässä raatilaisen lasiin
Fishing

Lauri Ahlgrén Lallukan taiteiljakodissa 2010

Ahlgrénista kaveri

Juhlasiman aveciksi sopisi mielestäni oivasti Lauri Ahlgrénin (1929-) taide. Taidemaalarina, taidegraafikkona, Taide-lehden päätoimittajana ja järjestövaikuttajana toiminut Ahlgrén on kopannut itselleen Pro Finlandia -mitalin vuonna 1969 ja taiteilijaprofessorin arvonimen vuonna 1997. Ahlgrén oli Erkki Heikkilän ohella yksi suomalaisen informalismin edelläkävijöistä kun he omaksuivat informalistisia elementtejä teoksiinsa jo ennen viisikymmenluvun loppua. Kaskein Juhlasiman kunnianhimoinen ja siloteltu makuprofiili saisi kenties palkitulta Ahlgrénilta tyytyväisen nyökkäyksen.

Ahlgrénin teoksessa Keltaista ja sinistä (1961) hehkuu se hunaja, keltainen sykkivä sydän, joka tavoittaa maistajan Kaskein Juhlasimassa. On kuin maalauksesta nousisi alkukantainen, vielä kokoamaton Juhlasima keskelle keltaista aukeaa toivottaen Wapun kaikista vaikeuksista huolimatta keskuuteemme.

Archery

Lauri Ahlgrén: Keltaista ja sinistä, 1961.
Archery

Lauri Ahlgrén: Tapahtumia harmaalla, 1961.

Tapahtumia harmaalla (1961) teoksessa taas kyykkii moniväristä Wappukansaa vieri vieritysten kauppatorin edustalla. Järkyttävä näky näinä päivinä. Takana heijastuu Itämeri kun kansan katseet kiinnittyvät katsojaan, tässä tapauksessa Mantaan. Kyllä, juuri sinä olet Manta. Juuri sinun ympärillesi kietoutuu kevään aurinkoiset säät ja odottavat ilomieliset katseet. Päivät, jotka ovat kevyitä kuin hattara voit ottaa vastaan Kaskein Juhlasimaa lasissasi. Päivät, jotka ovat toivottavasti yhtä vapaita hiivasta, kutinasta ja kirvelystä kuin Kaskein Juhlasima.